Marcin Pendowski – Przegląd akordów cz. 1

Witajcie czytelnicy Basisty. Dzisiaj chciałbym skupić Waszą uwagę na umiejętności ogrywania pasaży opartych na popularnych  akordach…

pendUmiejętne i świadome wykorzystywanie dźwięków akordów do budowy linii basowych jest jedną z podstawowych i  wymaganych umiejętności każdego basisty.

Wszystko jest w miarę proste jeżeli nasza linia oparta jest tylko na podstawach akordów, czyli prymach. Często jednak zdarza  się nam, że dostajemy na pulpit zapis funkcyjny który musimy zrealizować w bardziej zaawansowany sposób. Co więcej,  czasem na tych funkcjach trzeba zagrać sensowne solo. Musimy wtedy mieć świadomość konkretnych struktur akordowych, czerpać z nich odruchowo i bez zastanowienia. Proponuję przeanalizować dość zaawansowaną, pięciodźwiękową strukturę  kilku popularnych akordów. Otóż akordy zwykle budowane są tercjami; mamy więc idąc od dołu: prymę (podstawę), tercję,  kwintę, septymę i nonę. Każdy z tych składników jest modyfikowany na potrzeby konkretnego akordu, lecz ogólnie schemat  ten pasuje do każdego z nich. Zerknijcie na ten szereg przykładów i postarajcie się opanować linearne granie rozłożonych akordów na basie, przynajmniej w jednej pozycji.

Przykład 1 to rozłożony Cmaj7(9), i ma on następujące składniki: pryma C, tercja wielka E, kwinta czysta G, septyma wielka B,  oraz nona wielka D.

Przykład 2 to rozłożony akord Cm7(9), posiada on dźwięki: pryma C, tercja mała Eb, kwinta czysta G, septyma mała Bb, oraz  nona wielka D.

przykl1,2

Przykład 3 to akord Cm7(b5), zwany półzmniejszonym, czyli molowy septymowy z obniżoną kwintą. Posiada on dźwięki: pryma C, tercja mała Eb, obniżona kwinta Gb, septyma mała Bb oraz nona mała Db.

Przykład 4 to akord dominatowy C7(9) i ma on dźwięki: pryma C, tercja wielka E, kwinta czysta G, septyma mała Bb, nona  wielka D. Często dominanty ulegają tzw. Alteracji czyli „podkręcaniu brzmienia” dzięki obniżeniu bądź podwyższeniu dwóch  składników: kwinty i (lub) nony.

przykl3,4

Przykład 5 to alterowana dominanta z obniżona noną C 7(b9) i mamy tu: prymę C, tercję wielką E, kwintę czystą G, septymę  małą Bb oraz obniżoną nonę Db.

Przykład 6 to alterowana dominanta C7 (#9#5) gdzie mamy podwyższoną kwintę i nonę. Składniki takiego akordu to: Pryma  C, tercja wielka E, kwinta podwyższona G#, septyma mała Bb, nona podwyższona D#. Zwróćcie uwagę że tercje oraz septymy dominant, (jak i pozostałych akordów) są niezmienne, pomimo alteracji. Dzieje się tak, ponieważ to właśnie te składniki  (tercje,septymy) definiują nam akord.

przykl5,6

Zachęcam Was do wymyślania swoich Groove-ów opartych na konkretnych dźwiękach akordowych. Powodzenia i do następnego razu!

Słowa kluczowe: akordy, Pendowski