Marcin Pendowski – Przegląd akordów cz.2 Tonika

pendJednym z podstawowych ciągów harmonicznych, na którym oparta jest niezliczona ilość piosenek to tzw. triada harmoniczna.

Co to jest, zapytacie? Otóż jeśli np. jesteśmy w tonacji C-dur, to są to akordy zbudowane na: pierwszym stopniu gamy C dur,  czyli akord C dur (C-E- -G), czwartym stopniu gamy C dur, czyli akord F dur (F-A-C) oraz piątym stopniu gamy C dur, czyli  akord G-dur (G-H-D). Inaczej nazywa się je : akord na pierwszym stopniu skali – TONIKA, na czwartym – SUBDOMINANTA, na piątym: DOMINANTA i te trzy akordy wchodzą w skład TRIADY HARMONICZNEJ.Od razu zachęcam do nauczenia się  triad harmonicznych w każdej tonacji; ułatwi to wam w znacznym stopniu łatwość np. szybkiego przetransponowania piosenki  z tonacji X do tonacji Y. W praktyce najczęściej basiści grają prymy z tych akordów, lub też linearnie ogrywają kolejne akordy  triad używając ich składniki: prymy, tercje i kwinty według własnego uznania. Weźmy na warsztat akord C dur – TONIKĘ –  zbudowany z dźwięków C-E-G. O ile taki skupiony układ brzmi dobrze grany w średnicy pianina, czy w sekcji saksofonów, to zagrany na basie w niskim rejestrze zabrzmi fatalnie – niczym nalot bombowców B-29 na Berlin w 45 roku. Proponuję  naprawić to w prosty sposób: rozszerzyć układ przenosząc tercję ( E) oktawę do góry – Przykład 1, kolejno od dołu mamy  C-G-E i ten sam akord brzmi bardzo dobrze. Idąc tym tropem zagrajmy akord C dur oparty na tercji, czyli pierwszy przewrót  akordu C-dur. W kolejnych wariantach przykładu 1 mamy te same dźwięki zmienia się tylko koncepcja rytmiczna.

przyk1 pend

W Przykładzie 2 zastosowałem ten sam chwyt: podstawowy skupiony układ E-G-C został rozszerzony przez przeniesienie dźwięku G(kwinty) oktawę wyżej przez co uzyskaliśmy układ rozległy E-C-G . W kolejnych wariantach przykładu 2 zaproponowałem opcje rytmiczne.

przyk2 pend

Przykład 3 to akord C dur w drugim przewrocie. W układzie skupionym ma on dźwięki G-C-E, przerzucamy  tym razem C (prymę) oktawę do góry i mamy rozległy G-E-C. W każdym przykładzie zaproponowałem kilka rytmicznych  wariantów, które mogą być przydatne np. podczas akompaniowania soliście, grania solówki, intra czy cody piosenki. Jeśli  chodzi o układ opalcowania prawej reki to jest on stały: najniższy dźwięk gramy kciukiem, kolejny palcem wskazującym a najwyższy palcem środkowym.

przyk3 pend

Pozdrawiam i zachęcam do wgryzienia się w struktury akordowe grane na basie – to fajna  zabawa i możliwość poszukiwań nowych brzmień na basie. Pamiętajmy o nastrojeniu instrumentu i starajmy się grać żeby brzmiało najlepiej jak się da. Zapraszam na mój profil YT gdzie zamieszczę te i podobne przykłady z pokazanym układem obu  rąk. W kolejnych odcinkach warsztatów będzie SUBDOMINANTA I DOMINANTA. Pozdrawiam basowym hej-ho!

Słowa kluczowe: akordy, Pendowski